10 April 2011

'51.59415, 4.77629'


performance Breda, Lokaal 01 - KOP

Performance op specifieke vraag van lokaal 01 waarbij 2 elementen van belang waren: 

1/ het verbinden van de ruimte tussen twee kunstinstellingen in Breda, lokaal 01 en KOP.
2/ Iets opwerpen om eventuele samenwerking tussen de twee instellingen bespreekbaar te maken.

In eerste instantie stelde ik voor om ergens in de lente samen te komen op het punt exact midden lokaal 01 en KOP. Daar wilde ik een brief voorlezen die de actie kaderde en omschreef, waarna ik de brief in twee wou snijden, elk deel wou inkaderen en beide organisaties respectievelijk het linker en het rechter deel wou meegeven. Enkele dagen voor de bewuste actie besliste ik deze performance niet in deze vorm te laten doorgaan. Ik nam mijn weigering om de performance in de vorm zoals hij reeds aangekondigd was uit te voeren, als uitgangspunt voor een ander verhaal: een poĆ«tische reflectie, aan de hand van een soort 'presentaties,' over het falen van de initiĆ«le actie. 

'De vraag wordt gericht aan een persoon: "we zoeken iemand om naar de bakker te gaan, een brood te kopen en het te laten snijden".  De persoon denkt hard na en antwoordt na enkele maanden: "ik heb een goed idee: Ik ga naar de bakker gaan een brood kopen en het laten snijden."



In dezelfde week kocht ik los van elkaar twee verschillende kunstboeken die voor mij vanwege de herkenbaarheid een bijzondere waarde hebben: 'I'm not here', een tentoonstellingscatalogus van een groepstentoonstelling in de Appel, en 'Barbara Visser is er niet' een oeuvre-cataloog van Barbara Visser. Ik zocht via het internet uit of er nog kunstboeken waren die deze afwezigheid van de kunstenaar in hun titel droegen, maar vond er geen. Dit mooie toeval nam ik als uitgangspunt om mijn positie binnen de actie te verduidelijken.

Geen blijvend herinneringsteken in de vorm van een koperen plaatje met inscriptie op de plaats van ontmoeting. In plaats daarvan het voorstel om bij het (terug) zien van deze voorwerpen, met hun bijzondere sculpturale kwaliteiten die tegelijk refereren naar het intieme karakter van deze samenkomst, terug te denken aan deze bijeenkomst.


Een wit gelijnd blad papier wordt doormidden gesneden, en de instructies voor ophanging meegegeven...


links lokaal 01, rechts KOP